Хөдөлмөрийг хүн бий болгоÑон
Хөдөлмөр гÑж юу вÑ?
Өмнөх нийгÑмд “Хөдөлмөр хүнийг бий болгоÑон†гÑÑ… ÐнгелÑийн үгийн буруу орчуулга олонтаа ÑонÑогддог байлаа. Хүн дүрÑÑ‚ мичнÑÑÑ ÑƒÑ…Ð°Ð°Ð½Ñ‚ хүн Ò¯Ò¯ÑÑÑ…Ñд “ухамÑарт ажилâ€-ын оруулÑан хувь нÑмрийг тодотгож буй нь Ñ‚ÑÑ€ биз. ГÑвч ÑÐ½Ñ ÑƒÑ€Ð¸Ð° нь утгын болон үг Ñонголтын хувьд оновчтой байж чадахгүй. Учир нь Хөдөлмөр Ñонгодог утгаараа ухамÑарт хүмүүн Ò¯Ò¯ÑÑÑнÑÑÑ Ñ…Ð°Ð¼Ð°Ð°Ð³Ò¯Ð¹ хожуу буюу иргÑншил, нийгÑмжилт, чөлөөт зах зÑÑлийн хөгжлийн Ñвцад Ò¯Ò¯ÑÑн бий болÑон тухай дор өгүүлнÑ. ТÑгÑÑд ч ажилÑаг шоргоолж одоог хүртÑл хөдөлмөрлөдөг, ÑÑтгÑдÑг амьтан болж хувираагүй л байна. Үгийн Ñонголтын хувьд ч Ð±Ð°Ñ Ñрвигтай. ЖишÑÑ Ð½ÑŒ, Европийн ихÑнхи Ñ…ÑлÑнд бугуйн “Цагâ€, цаг хугацааны “Цаг†хоёрыг Ñ‚ÑƒÑ Ñ‚ÑƒÑад нь илÑрхийлÑÑ… Ò¯Ð³Ñ Ð±Ð°Ð¹Ð´Ð°Ð³. Бугуйн цагийг англиар уотч (watch), германаар армбандүүр (armbanduhr) гÑнÑ. Харин цаг хугацааны цагийг англиар тайм (time), германаар цайт (zeit) гÑнÑ. ГÑÑ‚Ñл манайд ЦÐГ гÑÑÑн ганц үгийг хоёр огт Ó©Ó©Ñ€ зүйлийг илÑрхийлÑÑ…Ñд ашигладаг.
Үүний ижил, Монгол Ñ…Ñлний Хөдөлмөр Ñ…ÑмÑÑÑ… үгÑÑÑ€ “ажилâ€, “ажлын байрâ€, “чөлөөт Ñонголтын харилцаа†гÑÑ… ойлголтуудыг давхар илÑрхийлж байгаа нь ойлголтын зөрүүг бий болгодог юм. Өнөөдөр заÑгийн газар Ñарын 150 мÑнган төгрөгний цалинтай ажлын байр бий болгож чадна. ГÑÑ‚Ñл Ð·Ð°Ð»ÑƒÑƒÑ Ð½ÑŒ харьд зорихыг илүүд үзÑж байна. Ó¨Ó©Ñ€Ó©Ó©Ñ€ Ñ…ÑлбÑл Ð·Ð°Ð»ÑƒÑƒÑ Ñ‚ÑƒÑ Ð°Ð¶Ð»Ñ‹Ð½ байрыг голж байна. ТÑгÑÑ…ÑÑÑ€ ÑÐ½Ñ Ñ…Ó©Ð´Ó©Ð»Ð¼Ó©Ñ€ мөн Ò¯Ò¯? МÑдÑÑж биш.
Ð¨Ð¸Ð½Ñ Ð·Ð°Ð»ÑƒÑƒ үедÑÑ Ñ…Ò¯Ð»ÑÑн зөвшөөрөгдөж чадаагүй ажлын байрыг олноор нь бий болгох нь Хөдөлмөр ÑрхлÑлтийг дÑмжиж буй бодлогын үр дүн байж чадах уу? Ер нь Хөдөлмөрийн зах зÑÑлийн бодлого болон Хөдөлмөр ÑрхлÑлтийг дÑмжих бодлого гÑж юу вÑ? Ó¨Ó©Ñ€ хоорондоо нÑгÑн ижил зүйл Ò¯Ò¯, ÑÑвÑл Ó©Ó©Ñ€ Ó©Ó©Ñ€ ойлголтууд уу? Монгол улÑад хөдөлмөр ÑрхлÑлтийн бодлого Ñ…ÑÑ€ зохиÑтой түвшинд байна вÑ? Өнөөгийн бидний амьдарч буй нийгÑм, цаг үетÑй харьцуулан ÑдгÑÑÑ€ аÑуултуудад хариулахын тулд ÑхлÑÑд хөдөлмөрийн зах зÑÑл гÑж юу болохыг томъёолъё.
Хөдөлмөрийн зах зÑÑл
Хөдөлмөрийн зах зÑÑлийг ажил олгогч болон ажилтны хооронд Ò¯Ò¯Ñч буй Ñайн дурын харилцаануудын нийлбÑÑ€ гÑж тодорхойлж болно. ÐнÑÑ…Ò¯Ò¯ харилцаа нь хүнлÑг, зохиÑтой ажлын байраар илрÑÑ… Ñ‘Ñтой. Ðжлын байр нь ажил олгогчийн хувьд ашиг олох зориулалттай хөрөнгө оруулалт бол, ажилтны хувьд өөрийн болоод гÑÑ€ бүлийн амьдрах зардлыг ÑанхүүжүүлÑÑ…Ñд хангалттай Ñ…ÑмжÑÑний орлого олох нÑгÑн боломж юм.
Хүй нÑгдлийн үед Ñ…Ò¯Ð¼Ò¯Ò¯Ñ Ñ…Ð¾Ð¾Ð»Ð¾Ð¾ олж идÑхийн төлөө Ñ‚ÑмцдÑг байÑныг хөдөлмөр гÑж тодорхойлж болохгүй. Боолын нийгмийн үед дарангуйлал, мөлжлөгийн аргаар биеийн хүчийг албадан ашигладаг байÑан, харин хөдөлмөрийн харилцаа Ò¯Ò¯ÑÑÑгүй байв. Феодалын нийгмийн үед ч “Хөдөлмөр†гÑж тодорхойлохуйц үзÑгдÑл хомÑ. МÑдÑÑж дархан, мужаан гÑÑ… хөлÑний ажилчид байÑан ч Ñ‚ÑдÑнд хууль Ñрхзүйн хамгаалалт бараг байÑангүй. Хамжлагат Ñ‘Ñны үед газрын ÑзÑд тариачин, малчдын ажлын төлөөÑөнд өлбөрөхгүй байхад хүрÑлцÑхүйц төдий хоол унд, Ñд материал өгдөг байв. МÑдÑÑж ардчиллын амин ÑÒ¯Ð½Ñ Ð±Ð¾Ð»Ñон чөлөөт Ñонголтын Ñрх хамжлагын тариачин, малчдад байгаагүй аж.
ТÑгвÑл Хөдөлмөр (-ийн харилцаа) жинхÑÐ½Ñ ÑƒÑ‚Ð³Ð°Ð°Ñ€Ð°Ð° Ñ…ÑзÑÑ Ò¯Ò¯ÑÑв ÑÑ Ð³ÑÑÑн аÑуулт гарч ирж байна. Түүх Ñөхвөл, капитализмын түрүү үеийн Ðнгли, Франц зÑÑ€Ñг оронд феодалууд олноороо дампуурч, нийгмийн давхаргын Ó©Ð½Ð´Ó©Ñ€Ð»Ó©Ð³Ó©Ó©Ñ ÑˆÐ°Ñ…Ð°Ð³Ð´Ð°Ð¶ ÑÑ…ÑлÑнÑÑÑ€ уламжлалт хамжлагын тогтолцоо нуран унаж, тариачид, малчид үй олноороо үгүйрÑн хооÑорч ÑÑ…ÑлжÑÑ. ӨлÑгөлөн, өвчин, ÑÐ´ÑƒÑƒÑ€Ð»Ð°Ð°Ñ Ð·ÑƒÐ³Ñ‚Ñан Ñ‚Ñд хот, Ñуурин газрыг бараадаж хөдөлмөрөө үнÑлүүлÑÑ… зах зÑÑл хайх болжÑÑ. ИнгÑÑнÑÑÑ€ ÑˆÐ¸Ð½Ñ ÐºÐ°Ð¿Ð¸Ñ‚Ð°Ð»Ð¸Ñтуудын өмнө аÑар Ñ…Ñмд ажиллах хүчийг ашиглан үйлдвÑрлÑлийг хөгжүүлÑÑ… маш том боломж нÑÑгдÑÑн байна. ÐÑг Ñ‚Ð°Ð»Ð°Ð°Ñ Ð°Ð¶Ð¸Ð»Ð»Ð°Ñ… хүчÑÑ â€œÑ‡Ó©Ð»Ó©Ó©Ñ‚Ñй зарах†хүÑÑлтÑй Ñуурьшин ирÑгчид, нөгөө Ñ‚Ð°Ð»Ð°Ð°Ñ Ð¸Ð»Ò¯Ò¯ их ашиг олох Ñ…Ò¯ÑÑлтÑй ÑˆÐ¸Ð½Ñ ÐºÐ°Ð¿Ð¸Ñ‚Ð°Ð»Ð¸Ñтууд бие биендÑÑ â€œÑайн дурын үндÑÑн дÑÑр†татагдах болÑноор хөдөлмөрийн зах зÑÑл Ò¯Ò¯Ñч ÑÑ…ÑлжÑÑ. Ð¥Ñдий албадлагын Ð±ÑƒÑ Ñ‡ гÑÑÑн түрүү капитализмын үеийн хөдөлмөрийн харилцаа нь ажил олгогчийн Ñрхийг Ñ…ÑÑ‚ хамгаалÑан хуулиар зохицуулагддаг байв. “ГинжнÑÑÑ Ó©Ó©Ñ€ алдах зүйлгүй†пролетари анги бий болÑон нь нийгмийн тогтворгүй байдлыг Ò¯Ò¯ÑгÑÑ… аюулыг учруулах болжÑÑ. Иймд төр, ÑлангуÑа төрийн бодлогыг тодорхойлогч нарын дунд хүчÑÑ Ð°Ð²Ñ‡ ÑÑ…ÑлÑÑн ÑоциалиÑтууд ажилчин ангийн Ñрх ашгийг хамгаалÑан зүй Ñ‘Ñны шаардлагыг тавьж Ñ‚ÑмцÑÑн нь хөдөлмөрийн хөгжилд үнÑÑ‚Ñй хувь нÑмÑÑ€ оруулÑан юм. Учир нь үе дамжин улайрÑан капиталиÑтуудын их шунал Ñдийн заÑгийн үндÑÑн харилцааг гажуудуулах, улмаар ардчиллын тогтвортой хөгжилд ч аюул учруулах түвшинд хүрÑÑд байв.
Хөдөлмөрийн харилцаа Монгол улÑад
Харин манай улÑын хувьд, зөвхөн феодалын төдийгүй Ñоциализмын үед “Хөдөлмөр нь чөлөөт Ñонголтын зарчим дÑÑÑ€ Ò¯Ò¯ÑÑÑ… харилцаа†гÑдÑг утгаараа Ò¯Ò¯Ñч хөгжөөгүй байÑан гÑÑ…Ñд хилÑдÑхгүй. ЯлангуÑа ÑоциалиÑÑ‚ нийгÑмд Ñ…Ñн, Ñ…ÑзÑÑ, хаана, Ñ…ÑрхÑн ажиллахыг хувь хүн Ó©Ó©Ñ€Ó©Ó© биш нам заÑаг, Ñрх мÑдÑлтнүүд шийддÑг байв. ТÑÑ€ үеийн Монголын хууль хүрÑÑн хөгжлийн түвшиндÑÑ Ñ…ÑÑ‚ ахадÑан, Ñ…ÑÑ‚ аж үйлдвÑржÑÑн нийгмийн харилцааг загвар болгоÑон байÑан байж болох юм. “Ðжлын байр хөрөнгө оруулалтын зардлаа нөхөх Ñ‘Ñтой†гÑÑÑн аль ч үзÑл ÑÑƒÑ€Ñ‚Ð»Ð°Ð°Ñ Ò¯Ð» хамаарах Ñдийн заÑгийн Ñнгийн нÑгÑн Ñуурь зарчим биелÑлÑÑ Ð±Ò¯Ñ€Ñн олох нь ховор байÑан. Харин хөдөлмөр ÑрхлÑлтийн бодлого нь нам заÑгийн төлөвлөгөөг Ñ…ÑÑ€ÑгжүүлÑÑ…, коммуниÑÑ‚ онолын “давууâ€-г харуулах гÑÑÑн оролдлого болж хувирÑан нь зах зÑÑлийн мөн чанарыг ойлгоогүй Ñ…ÑÑ‚ зүүний ÑоциалиÑтуудын алдааг харуулж байв. ҮнÑндÑÑ Ð¥Ó©Ð´Ó©Ð»Ð¼Ó©Ñ€Ð¸Ð¹Ð½ харилцаа гÑÑ… ойлголт Ñонгодог зах зÑÑлийн утгаараа өнөөдрийн ардчилÑан Монгол оронд Ò¯Ò¯ÑгÑлÑÑ Ð¾Ð»Ð¶ ÑÑ…Ñлж байна гÑÑ… үндÑÑÑ‚Ñй.
Ðрхзүйн орчин, бодлого
ÐрдчилÑан хувьÑгалын дараах Монгол УлÑад Хөдөлмөрийн зах зÑÑлийн харилцааг шууд зохицуулах учиртай 70 орчим хууль, тогтоол, зөвлөмж болон буÑад Ñрхзүйн акт байна. ГÑÑÑн Ñ…Ñдий ч дорвитой үр дүнд хүрч чадахгүй л байна. Бид юун дÑÑÑ€ алдаад байна вÑ? Магадгүй бид Бодлогоо ойлгохгүй байгаа юм биш Ò¯Ò¯? Өнөөдөр олон хүн хөдөлмөр ÑрхлÑлтийн бодлогыг хөдөлмөрийн зах зÑÑлийн бодлоготой хольж хутгаж андуурдаг. Ð£Ð»Ñ Ñ‚Ó©Ñ€Ñ‡Ð¸Ð´ нь ч, бодлого боловÑруулагчид нь ч мөн адил цÑгцтÑй ойлголтоор Ñ…Ð¾Ð¼Ñ Ð±Ð°Ð¹Ð³Ð°Ð° учир, бодлогоо зөв томьёолж, Ñ…ÑÑ€Ñгжүүлж чадахгүй байна гÑÑÑн шүүмжлÑл олонтоо ÑонÑогддог. Хөдөлмөр ÑрхлÑлтийн аÑуудалд хандах зарим ÑƒÐ»Ñ Ñ‚Ó©Ñ€Ñ‡Ð´Ð¸Ð¹Ð½ хандлага Ñ…ÑÑ‚ ÑоциалиÑÑ‚ ÑÑхүл тунхаглалын шинж чанартай Ñ…ÑвÑÑÑ€ байна. ГÑÑ‚Ñл бидний бахархан дууриах дуртай хөгжингүй орнуудад Хөдөлмөрийн бодлого Ñудлал улам бүр нарийÑан хөгжÑÓ©Ó©Ñ€ байгаа юм.
Дор үзүүлÑÑн зурагт Хөдөлмөрийн Зах ЗÑÑлийн Бодлого болон Хөдөлмөр ÐрхлÑлтийн Бодлого гÑÑÑн хоёр туÑдаа ойлголтын Ñлгааг үзүүлÑв:
Хөдөлмөр ÐрхлÑлтийн Бодлого нь бие дааÑан Ñаланги Ñд биш. Харин ÑÐ½Ñ Ð½ÑŒ бодлогуудын найрал юм. ÐрдчилÑан төрийн бодлого боловÑруулагчид Төрийг олон төрлийн хөгжмийн зÑмÑгийг удирдаж буй Удирдаач гÑж харж ÑурÑан тохиолдолд л бид хөдөлмөр ÑрхлÑлтийн бодлогыг ойлгож, зөв томьёолж, бодлого боловÑруулж Ð±Ð°Ñ Ñ…ÑÑ€Ñгжүүлж чадна.
Хөдөлмөрийн Зах ЗÑÑл (ХЗЗ)-ийн Бодлого:
• ХЗЗ-ийн Ñрхзүйн орчин: хөдөлмөрийн болон хөдөлмөр ÑрхлÑлтийг шууд дÑмжих хууль
• ХЗЗ-ийн идÑвхитÑй бодлого: ажилгүй иргÑдийг дахин Ñургах, хөдөлмөр зуучлал
• ХЗЗ-ийн идÑвхигүй бодлого: ажилгүйдлийн Ñ‚ÑтгÑмж
ХЗЗ-ийн бодлого амжилтанд хүрÑÑ… ÑÑÑÑ… нь Хөдөлмөр ÑрхлÑлтийн бодлого буюу Ñуурь орчин Ñ…ÑÑ€ бүрдÑÑн Ð±Ñ Ð³ÑдгÑÑÑ Ñ…Ð°Ð¼Ð°Ð°Ñ€Ð½Ð°. ҮнÑндÑÑ Ð¥Ó©Ð´Ó©Ð»Ð¼Ó©Ñ€ ÑрхлÑлтийн бодлого нь Ó©Ó©Ñ€Ó©Ó© цогц зүйл бөгөөд, Жижиг дунд үйлдвÑрийн, ТөÑөв, Ñанхүүгийн, Татварын, Мөнгөний, Валютын ханшны тогтолцоо, Цалин, хөдөлмөрийн хөлÑний, Ðийгмийн халамжийн, Худалдааны, Ðж үйлдвÑржилтийн, БүÑ, орон нутгийн, БоловÑролын гÑÑ… зÑÑ€Ñг бодлогуудын зохиÑтой нийлÑмж болно. ГÑвч бодлого Ñ‚ÑƒÑ Ð±Ò¯Ñ€ÑÑÑ€ ойлголт, Ñудалгаа, төлөвлөлт, Ñ…ÑÑ€Ñгжилт гÑÑ… үе шатуудыг харгалзан, зах зÑÑлийн Ñдийн заÑгийн Ñуурь зарчмуудтай Ñ…ÑÑ€ нийцÑж байгаад дүгнÑлт өгөх шаардлагатай. ЖишÑÑлбÑл:
Хөдөлмөр ÑрхлÑлтийн бодлогыг боловÑронгуй болгох
Ðхний ÑÑлжинд Хөдөлмөрийн зах зÑÑлийн бодлого болон Хөдөлмөр ÑрхлÑлтийн бодлогоо Ñлгаж Ñалгаж Ñурах Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй байна. Дараа нь макро орчны буÑад бодлогууд хоорондоо Ñ…ÑÑ€ зохицож, нийцÑж Ð±Ð°Ñ Ð·Ð°Ð½Ð³Ð¸Ð´Ð°Ð³Ð´Ð°Ð¶ байна, Ñ‚ÑдгÑÑрийн нийцÑл нь Ñ…ÑÑ€ байгааг олж харж, дүгнÑж Ñурах Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй болов уу. Ó¨Ó©Ñ€Ó©Ó©Ñ€ Ñ…ÑлбÑл, “Хөдөлмөр ÑрхлÑлтийг дÑмжих жилâ€-ийн хүрÑÑнд зөвхөн хөдөлмөрийн зах зÑÑлийн зохицуулалтанд чиглÑÑÑн хууль тогтоомж, баримт бичгүүд дÑÑÑ€ анхаарал хандуулах буÑ, харин дÑÑÑ€ дурьдагдÑан буÑад бодлогын хүрÑÑнд батлах хууль тогтоомж, зорилго чиглÑлүүд нь хөдөлмөр ÑрхлÑлтийн зохиÑтой харьцааг дÑмжиж байгаа ÑÑÑхийг болон Ñ‚ÑдгÑÑÑ€ нь урт, дунд болон богино хугацааны зорилго зорилтуудын хүрÑÑнд Ñ…ÑÑ€ тодорхой, ойлгомжтой байж, Ó©Ó©Ñ€ хоорондоо нийцÑж буйг мөн анхааран харах Ñ…ÑÑ€ÑгтÑй юм.
ÐрдчилÑан нийгÑмд ÑƒÐ»Ñ Ñ‚Ó©Ñ€, Ñдийн заÑгийн тогтвортой байдлыг хангагч гол хүч нь ажилтай, орлоготой дундаж давхарга байдаг. ТүүнчлÑн ажлын байрны дийлÑнхи Ñ…ÑÑгийг (80%) жижиг дунд үйлдвÑрүүд бий болгож, улмаар ÑкÑпортын болон татварын орлогын зонхилох (80%) Ñ…ÑÑгийг бүрдүүлдÑг. Монгол Ð£Ð»Ñ Ñ‡ Ñаралтай ÑÐ½Ñ Ð·Ð°Ð³Ð²Ð°Ñ€Ñ‚ шилжих Ñ‘Ñтой. ХарамÑалтай нь ЖДҮ-ийн талаархи ойлголт Ñ…ÑÑ‚ ерөнхий, ЖДҮ хөгжих орчныг бүрдүүлÑÑ… талаар төр маш хангалтгүй ажиллаж байгаа юм. ЯлангуÑа нÑгдÑÑн, цогц Ñудалгааг гүйцÑтгÑж, улмаар далайцтай хөтөлбөр боловÑруулах замаар нөөц боломжийг бүрÑн идÑвхижүүлÑÑ…, нийгмийг манлайлах чадвар Ñул байна.
Хөдөлмөр ÑрхлÑлтийг дÑмжих жилийн хүрÑÑнд /дÑÑрхи Ñ…Ò¯ÑнÑгт/ зорилгын ÑÑ€Ñмбийг тогтоох замаар, хувийн Ñ…Ñвшил ÑлангуÑа ЖДҮ-ийн хөгжлийг урт хугацаанд тогтвортой хангах орчныг Ñуурийг тавих нь чухал юм. Ðийгмийн оролцогч талуудын хооронд ойлголцлыг жигдлÑÑ… шаардлагатай. ИймÑрхүү нийгмийн ойлголцлыг хөхиүлÑÑ… замаар Ñудалгааны үндÑÑлÑлтÑй бодлого боловÑруулж амжилтанд хүрÑÑн орнууд байна. ЖишÑÑ Ð½ÑŒ, Голланд болон Ирланд ÑƒÐ»Ñ Ð¥Ð—Ð—-ийн идÑвхигүй Ð±Ð¾Ð´Ð»Ð¾Ð³Ð¾Ð¾Ñ Ð·Ð¾Ñ€Ð¸Ð³Ñ‚Ð¾Ð¹ татгалзаж, идÑвхитÑй бодлогод хөрөнгө хүчÑÑ Ð¾Ð½Ð¾Ð²Ñ‡Ñ‚Ð¾Ð¹ хаÑÑнаар богино хугацаанд ажилгүйдлийг бууруулж чадÑан юм. Ер нь төрийн оролцоог зоригтой хумьж, хувийн Ñ…Ñвшилд илүү Ñрх чөлөө, боломжийг нÑÑж өгөх нь хөдөлмөр ÑрхлÑлтийг дÑмжих хамгийн тогтвортой загвар гÑдгийг Ó©Ñ€Ñөлдөх чадвар Ñайтай, Сингапур, Дани гÑÑ… зÑÑ€Ñг жижиг орнуудын туршлага бÑлÑÑÑ…Ñн нотолж байна.
ÐцÑÑÑ‚ нь дүгнÑÑ…Ñд Хөдөлмөр ÑрхлÑлтийг дÑÐ¼Ð¶Ð¸Ð½Ñ Ð³ÑдÑг маань маш олон хүчин зүйлÑийн Ð¾Ñ€Ð¾Ð»Ñ†Ð¾Ð¾Ð½Ð¾Ð¾Ñ Ð±Ò¯Ñ€Ð´ÑнÑ. ÐÑн түрүүнд нам инфлÑци, ÑкÑпортын баримжаатай жижиг дунд үйлдвÑрийн хөгжлийг чухалчилж, шийдвÑÑ€ гаргаж байх нь зүйтÑй. Өнөөдрийн УИХ, ЗГ Ð°Ð°Ñ Ð³Ð°Ñ€Ñ‡ буй шийдвÑрүүд нÑг нь нÑгнÑÑ Ò¯Ð³Ò¯Ð¹ÑгÑÑÑн, цаг зуурын шинжтÑй байх нь бий. ЖишÑÑ Ð½ÑŒ, Ñ…ÑÑ‚ үрÑлгÑн төÑвийн бодлого нь инфлÑцийг хөөргөдөж, үүний ÑÑÑ€Ñг авч буй хатуу мөнгөний бодлого нь бодит Ñекторыг боомилж ажлын байрыг уÑтгаж байгаа юм. Иймд Ñдийн заÑгийн бодлого шийдвÑрийн гол цөм, ÑрхÑм зорилго нь хөдөлмөр ÑрхлÑлт, бизнеÑийн тогтвортой орчин гÑдгийг ÑƒÐ»Ñ Ñ‚Ó©Ñ€Ñ‡Ð¸Ð´ ч, Ñонгогчид ч ойлгох нь чухал байна.
www.economicclub.mn